Følg os på rejsen

Her på siden kan du komme med på podcastrejsen og behind the scenes – eller du kan følge vores instagramprofil @borgerkrigens.ekko. Brug den blå følgknap nederst på siden.

Klik på billedet for at læse hele teksten eller se billedstakkene.

Masser af Mads har været på besøg i klippehulen for at lave speaks, og frokosten var selvfølgelig 'build your own burger'.
Jeg havde spiffet tilbehøret lidt op sammenlignet med nogle af de roadside diners, vi besøgte på vores roadtrip. Så der var både trøffelmayo, avocado og ..... salat! 😂 🍔 🇺🇸

Masser af Mads har været på besøg i klippehulen for at lave speaks, og frokosten var selvfølgelig `build your own burger`.
Jeg havde spiffet tilbehøret lidt op sammenlignet med nogle af de roadside diners, vi besøgte på vores roadtrip. Så der var både trøffelmayo, avocado og ….. salat! 😂 🍔 🇺🇸

Hvorfor tage på sommerferie, når man kan sidde hjemme i køkkenet og holde klippemarathon?

De 70 timer med interviews og reportager, som vi optog på vores roadtrip i USA, skal nu blive til 6 podcastepisoder. 
Det kræver både mange spor og maaaaaange klip.

Første version af første episode har lige været til lyt hos masser af Mads, og de var heldigvis - med få indvendinger - glade. Så nu er stil, stemning og tone lagt og stumperne til anden episode er klar til komposition.
#Borgerkrigensekko #påopdagelseogoptagelse #lydliv

Hvorfor tage på sommerferie, når man kan sidde hjemme i køkkenet og holde klippemarathon?

De 70 timer med interviews og reportager, som vi optog på vores roadtrip i USA, skal nu blive til 6 podcastepisoder.
Det kræver både mange spor og maaaaaange klip.

Første version af første episode har lige været til lyt hos masser af Mads, og de var heldigvis – med få indvendinger – glade. Så nu er stil, stemning og tone lagt og stumperne til anden episode er klar til komposition.
#Borgerkrigensekko #påopdagelseogoptagelse #lydliv

Om eftermiddagen besøgte vi Sister Afriye i ’By The River’. Det store højloftede lagerlokale, der ligger ned til Alabamafloden, har en lille scene, og rummet er fyldt med billeder, masker, et springvand mellem bregner og masser af skulpturer. 
By the River lægger rum til musik, digtoplæsning og månedlige markeder for lokale kunsthåndværkere.

Men der er også en trætrappe op til en hems, der er indrettet som et slaveskib. Sister Afriye arbejder nemlig også med ’slavery reenactment’, som er en form for terapeutiske teaterforløb for grupper af studerende eller andre interesserede. Hun skriver selv på sin hjemmeside:

”’Foot Prints of Our Ancestors’ is an interactive dramatization that enable participants to emotionally connect with the embedded trauma of the Middle Passage and slavery”.

’The middle passage’ betegner den, ofte 80 dage lange, rejse med slaveskibene fra Afrika over Atlanterhavet.
Hemsen hos Sister Afriyes er en del af hendes dramatisering, hvor hun bruger lyd, lys og performance og i løbet af en time arbejder med deltagerne, med manipulation som værktøj, for at få dem til at føle sig som slaver.
Ideen er, at man kan læse nok så meget om slaveriet, men at man gennem reenactment kan skabe en fysisk og sanselig oplevelse, som fremkalder en dybere forståelse af slaveriets væsen og grusomhed, og at man på den måde kan forstå, hvordan man selv er påvirket af fortidens traumer i dag.

Om eftermiddagen besøgte vi Sister Afriye i ’By The River’. Det store højloftede lagerlokale, der ligger ned til Alabamafloden, har en lille scene, og rummet er fyldt med billeder, masker, et springvand mellem bregner og masser af skulpturer.
By the River lægger rum til musik, digtoplæsning og månedlige markeder for lokale kunsthåndværkere.

Men der er også en trætrappe op til en hems, der er indrettet som et slaveskib. Sister Afriye arbejder nemlig også med ’slavery reenactment’, som er en form for terapeutiske teaterforløb for grupper af studerende eller andre interesserede. Hun skriver selv på sin hjemmeside:

”’Foot Prints of Our Ancestors’ is an interactive dramatization that enable participants to emotionally connect with the embedded trauma of the Middle Passage and slavery”.

’The middle passage’ betegner den, ofte 80 dage lange, rejse med slaveskibene fra Afrika over Atlanterhavet.
Hemsen hos Sister Afriyes er en del af hendes dramatisering, hvor hun bruger lyd, lys og performance og i løbet af en time arbejder med deltagerne, med manipulation som værktøj, for at få dem til at føle sig som slaver.
Ideen er, at man kan læse nok så meget om slaveriet, men at man gennem reenactment kan skabe en fysisk og sanselig oplevelse, som fremkalder en dybere forståelse af slaveriets væsen og grusomhed, og at man på den måde kan forstå, hvordan man selv er påvirket af fortidens traumer i dag.

Efter at have oplevet ‘the Southern Perspective’ i Columbia måtte vi stoppe i krybesporet i sted i Tennessee for at se solformørkelsen.

Efter at have oplevet ‘the Southern Perspective’ i Columbia måtte vi stoppe i krybesporet i sted i Tennessee for at se solformørkelsen.

Da talerne i First African Baptist Church var overstået greb Tyrone Brooks en megafon, og ledte håndfast de tilstedeværende ud af kirken for at hente sandwichs (doneret af en lokal restaurant) og vandflasker og ind i bilerne.

Eftermiddagen var en reenactment (genopførsel) af de uopklarede mord på 4 afroamerikanere i 1946.
Da alle var kommet i bilerne kørte vi i sørgekortege rundt til 3 lokale kirkegårde for at besøge de myrdedes grave. I front kørte en politibil med blå blinkende lygter og en rustvogn og bagefter fulgte 17 biler med katastrofeblinket på. De modkørende kørte ind til siden og standsede respektfuldt op når de mødte den langsomme kortege og i haverne stoppede folk med at luge og slå græs, strøg hatten og stod ret, når vi passerede.

På kirkegårdene fortalte Tyrone Brooks om de 4 myrdede og genfortalte handlingsforløbet.
Til sidste nåede vi Moore’ Bridge – en lille vejbro nogle kilometer udenfor Monroe. Og her genopførte lokale amatørskuespillere begivenhederne den 25. juli 1946, hvor en gruppe hvide mænd hev George W. og Mae Murray Dorsey og Roger og Dorothy Malcom ud af en bil, og skød dem i skoven ved siden af broen.
Efter mordene da de fire blodige kroppe lå i en lille lysning kom en gammel kvinde med stok ud af skovtykningen, stillede sig ved siden af ofrene og sang ’Strange Fruit’. 
#påopdagelseogoptagelse #borgerkrigensekko

Da talerne i First African Baptist Church var overstået greb Tyrone Brooks en megafon, og ledte håndfast de tilstedeværende ud af kirken for at hente sandwichs (doneret af en lokal restaurant) og vandflasker og ind i bilerne.

Eftermiddagen var en reenactment (genopførsel) af de uopklarede mord på 4 afroamerikanere i 1946.
Da alle var kommet i bilerne kørte vi i sørgekortege rundt til 3 lokale kirkegårde for at besøge de myrdedes grave. I front kørte en politibil med blå blinkende lygter og en rustvogn og bagefter fulgte 17 biler med katastrofeblinket på. De modkørende kørte ind til siden og standsede respektfuldt op når de mødte den langsomme kortege og i haverne stoppede folk med at luge og slå græs, strøg hatten og stod ret, når vi passerede.

På kirkegårdene fortalte Tyrone Brooks om de 4 myrdede og genfortalte handlingsforløbet.
Til sidste nåede vi Moore’ Bridge – en lille vejbro nogle kilometer udenfor Monroe. Og her genopførte lokale amatørskuespillere begivenhederne den 25. juli 1946, hvor en gruppe hvide mænd hev George W. og Mae Murray Dorsey og Roger og Dorothy Malcom ud af en bil, og skød dem i skoven ved siden af broen.
Efter mordene da de fire blodige kroppe lå i en lille lysning kom en gammel kvinde med stok ud af skovtykningen, stillede sig ved siden af ofrene og sang ’Strange Fruit’.
#påopdagelseogoptagelse #borgerkrigensekko

Der står en ældre mand i jeans, denimjakke og en kasket med ordene ’Good Trouble’ foran First African Baptist Chruch i den lille by Monroe i Georgia. Det er lørdag morgen og folk er begyndt at ankomme til kirken for at mindes lynchingen af 2 afroamerikanske par i Monroe i 1946 – en sag, der endnu ikke er opklaret.
 
Manden er Tyrone Brooks, borgerrettighedsforkæmper siden slutningen af 60erne og mangeårigt demokratisk medlem af Repræsentanternes Hus i Georgia.
Mindedagen begynder med 3 timers taler og vidnesbyrd i den lille kirke med farvede blyindfattede vinduer og mangefarvede buketter på hver side af prædikestolen. I dag taler alle dog stående på gulvet, og Tyrone lægger ud med at fortælle hvordan han som 22-årig var en af de unge aktivister ’on the ground’, sendt ud af Martin Luther King og hans kreds for at organisere kampen i området omkring Monroe og for at forsøge at opklare det firdobbelte mord fra 1946 på broen Moore’s Ford udenfor Monroe. Tyrone fortæller om den 4. april 1968, hvor han havde været ude at organisere hele dagen. Der var travlt fordi King skulle komme forbi Monroe få dage senere, og det var sent, da han endelig kom hjem:
 
”Endelig kom jeg ind i huset, og fik min mad ud af ovnen. Jeg tændte for fjernsynet. På skærmen er den legendariske Walter Cronkite, og han fortæller, at Dr. King er blevet skudt i Memphis, og så siger Cronkite disse ord: ’Mine damer og herrer, det er nu bekræftet, at Dr. Martin Luther King Jr. er død’. 
Da han sagde ’død’, følte jeg, at jeg var ved at dø. Jeg begyndte at græde. Jeg kunne ikke spise mere. Jeg var et vrag.
I skal vide dette, for vi nærmer os grunden til, at vi er her. For den dag er forklaringen på at jeg ikke kan lade mordene i Moore’s Ford ligge. 
Det er grunden. Vi var sendt hertil på en opgave og vi ventede på, at lederen skulle komme hertil. 
Han er væk. Men han ville have os til at fortsætte projektet. Og derfor er vi her i dag".
 
Derefter kommer børn af afdøde borgerrettighedsaktivister på scenen for at fortælle om forældrenes engagement, og en hvid organisator forklarer hvor ensomt det er at kæmpe mod racisme i Monroe, når de fleste ser skævt til hende. 

Mere mindedag i næste opslag

Der står en ældre mand i jeans, denimjakke og en kasket med ordene ’Good Trouble’ foran First African Baptist Chruch i den lille by Monroe i Georgia. Det er lørdag morgen og folk er begyndt at ankomme til kirken for at mindes lynchingen af 2 afroamerikanske par i Monroe i 1946 – en sag, der endnu ikke er opklaret.
 
Manden er Tyrone Brooks, borgerrettighedsforkæmper siden slutningen af 60erne og mangeårigt demokratisk medlem af Repræsentanternes Hus i Georgia.
Mindedagen begynder med 3 timers taler og vidnesbyrd i den lille kirke med farvede blyindfattede vinduer og mangefarvede buketter på hver side af prædikestolen. I dag taler alle dog stående på gulvet, og Tyrone lægger ud med at fortælle hvordan han som 22-årig var en af de unge aktivister ’on the ground’, sendt ud af Martin Luther King og hans kreds for at organisere kampen i området omkring Monroe og for at forsøge at opklare det firdobbelte mord fra 1946 på broen Moore’s Ford udenfor Monroe. Tyrone fortæller om den 4. april 1968, hvor han havde været ude at organisere hele dagen. Der var travlt fordi King skulle komme forbi Monroe få dage senere, og det var sent, da han endelig kom hjem:
 
”Endelig kom jeg ind i huset, og fik min mad ud af ovnen. Jeg tændte for fjernsynet. På skærmen er den legendariske Walter Cronkite, og han fortæller, at Dr. King er blevet skudt i Memphis, og så siger Cronkite disse ord: ’Mine damer og herrer, det er nu bekræftet, at Dr. Martin Luther King Jr. er død’.
Da han sagde ’død’, følte jeg, at jeg var ved at dø. Jeg begyndte at græde. Jeg kunne ikke spise mere. Jeg var et vrag.
I skal vide dette, for vi nærmer os grunden til, at vi er her. For den dag er forklaringen på at jeg ikke kan lade mordene i Moore’s Ford ligge.
Det er grunden. Vi var sendt hertil på en opgave og vi ventede på, at lederen skulle komme hertil.
Han er væk. Men han ville have os til at fortsætte projektet. Og derfor er vi her i dag".
 
Derefter kommer børn af afdøde borgerrettighedsaktivister på scenen for at fortælle om forældrenes engagement, og en hvid organisator forklarer hvor ensomt det er at kæmpe mod racisme i Monroe, når de fleste ser skævt til hende.

Mere mindedag i næste opslag

Solrig søndag morgen i Georgia ved den grønne pil. Efter morgenmad og et enkelt interview går turen videre til Tennessee

Solrig søndag morgen i Georgia ved den grønne pil. Efter morgenmad og et enkelt interview går turen videre til Tennessee

I Gettysburg er der meget reenactment. Det er en hobby for historieinteresserede - ofte hvide mænd. De genopfører borgerkrigens slag eller livet i lejrene ned til mindste detalje i autentiske uniformer, for at opleve på egen krop hvordan krigen føltes.

I morgen skal vi deltage i en anden form for reenactment her i Georgia. Siden 2005 har aktivister reenactet lynchingen af to afro-amerikanske par i 1946 - for at mindes og for at gøre opmærksom på, at de fire mord stadig ikke er opklaret.
#borgerkrigensekko #påopdagelseogoptagelse

I Gettysburg er der meget reenactment. Det er en hobby for historieinteresserede – ofte hvide mænd. De genopfører borgerkrigens slag eller livet i lejrene ned til mindste detalje i autentiske uniformer, for at opleve på egen krop hvordan krigen føltes.

I morgen skal vi deltage i en anden form for reenactment her i Georgia. Siden 2005 har aktivister reenactet lynchingen af to afro-amerikanske par i 1946 – for at mindes og for at gøre opmærksom på, at de fire mord stadig ikke er opklaret.
#borgerkrigensekko #påopdagelseogoptagelse