I Gettysburg så vi det store 360 graders cyclorama, som gengiver Picketts Charge – et af borgerkrigens berømte slag. Man står på et podie i midten af rummet midt i slaget, et sted ligger en soldat døende under et træ, der er der træfninger ude i det åbne land, samaritter forbinder de sårede og ude i horisonten står bjergene som blå skygger. Cycloramaet er fra 1883 – en turistattraktion, der blev fragtet fra by til by indtil det i 1913 kom til Gettysburg for at blive.
Cycloramet skaber en illusion om at at der er muligt at få overblik over og forstå slaget og krigen.
I går besøgte vi så Hirshhorn museet for moderne kunst, for at se den californiske kunstner Mark Bradfords fantastiske og kæmpemæssige værk Picketts Charge, som er en pastiche, en sampling eller en samtale med det oprindelige cycloramamaleri. Rummet på Hirschhorn er rundt, som det gamle cyclorama. Mark Bradfords 8 billeder er3,5 meter høje og i alt 130 meter lange – de er lavet af papir, der er revet, modelleret, limet, overmalet og nogle steder er flerfarvet tovværk presset ind i papirmassen. Nogle ville kalde det collage – Mark Bradford kalder dem selv malerier.
Han fundet billeder fra det oprindelige cyclorama online og har udskrevet stærkt pixelerede partier af det gamle maleri – alt sammen i rødlige sepia-farver for at vise at her er fortiden. Imellem, over og under de gamle flossede, forrevne malericitater trænger nutiden sig på eller bliver tvunget væk i blå, hvidlige og gullige papirlag. Nogle af malerierne er næsten helt abstrakte og papiret ligger som geologiske lag – sanseligt, tykt og taktilt. En arkæologisk undersøgelse af fortidens spor. I andre lærreder er der store genkendelige partier fra det gamle cyclorama – faner, soldater på heste, men udskrevet i forskellige størrelser og nogle steder vendt på hovedet eller brugt som røde flammer i bunden af et af de store lærreder.
I Mark Bradfords værk væver fortid og nutid sig sammen og han undersøger, hvordan fortællingerne om den amerikanske historie bliver til, forandres, genskabes og anfægtes. En åben invitation til tilskueren om at tænke selv, i modsætning til mange af de monumenter, vi ellers har set, hvor budskabet er hugget i granit.
…