Følg os på rejsen

Her på siden kan du komme med på podcastrejsen og behind the scenes – eller du kan følge vores instagramprofil @borgerkrigens.ekko. Brug den blå følgknap nederst på siden.

Klik på billedet for at læse hele teksten eller se billedstakkene.

Så er #Borgerkrigensekko færdig.
Fortællingen om hvordan borgerkrigen stadig kaster slagskygger ind over nutidens kulturkampe og præger de amerikanske identiteter og debatter slutter i Washington. 

Vi ser på krigsmonumenter – både dem, der hylder heltemod, og dem, der stille opregner tabet og tvinger beskueren til at se sig selv i øjnene. 
Vi møder den tidligere reenactor, hvis historiekærlighed sendte ham ud på den yderste højrefløj og lokalpolitikeren, der har en pistol i kukuret og mener, at forfatningen er den eneste lovgivning USA har brug for. 
Vi fortæller også historien om hvordan en troll lokkede bevæbnede militsgrupper til at komme til Gettysburg for at beskytte sydstatsmonumenterne, og går på kunstmuseum for at se den californiske kunstner Mark Bradfords store værk Pickett’s Charge. På sine kæmpestore malerier river han i allermest bogstavelige forstand historien fra hinanden og sætter den sammen på nye måder. 
Konklusionen på det hele – og måske også på vores podcast – er, at fortiden skaber vores nutid, men nutidens splittelser, kampe og diskussioner skaber og omskaber også hele tiden fortiden.

Du kan finde Borgerkrigens Ekko der hvor du sædvanligvis lytter podcasts, og på vores hjemmeside (link i bio) supplerer vi med fotos fra turen og links til mere viden om podcastens temaer.

Tak til @carlsbergfondet for det mindelegat, der har gjort projektet muligt, og til alle de mennesker, vi mødte på vores roadtrip, som generøst delte ud af deres egne historier.

God lyttefornøjelse!

Så er #Borgerkrigensekko færdig.
Fortællingen om hvordan borgerkrigen stadig kaster slagskygger ind over nutidens kulturkampe og præger de amerikanske identiteter og debatter slutter i Washington.

Vi ser på krigsmonumenter – både dem, der hylder heltemod, og dem, der stille opregner tabet og tvinger beskueren til at se sig selv i øjnene.
Vi møder den tidligere reenactor, hvis historiekærlighed sendte ham ud på den yderste højrefløj og lokalpolitikeren, der har en pistol i kukuret og mener, at forfatningen er den eneste lovgivning USA har brug for.
Vi fortæller også historien om hvordan en troll lokkede bevæbnede militsgrupper til at komme til Gettysburg for at beskytte sydstatsmonumenterne, og går på kunstmuseum for at se den californiske kunstner Mark Bradfords store værk Pickett’s Charge. På sine kæmpestore malerier river han i allermest bogstavelige forstand historien fra hinanden og sætter den sammen på nye måder.
Konklusionen på det hele – og måske også på vores podcast – er, at fortiden skaber vores nutid, men nutidens splittelser, kampe og diskussioner skaber og omskaber også hele tiden fortiden.

Du kan finde Borgerkrigens Ekko der hvor du sædvanligvis lytter podcasts, og på vores hjemmeside (link i bio) supplerer vi med fotos fra turen og links til mere viden om podcastens temaer.

Tak til @carlsbergfondet for det mindelegat, der har gjort projektet muligt, og til alle de mennesker, vi mødte på vores roadtrip, som generøst delte ud af deres egne historier.

God lyttefornøjelse!

Sidste episode prøver at finde form 😂
Vi er i Washington og det handler bla. om de krige og konflikter, som USAs historie  er så fuld af og om hvordan man man mindes dem. 
Men nu tilbage til klippe ordet! ✂️

Sidste episode prøver at finde form 😂
Vi er i Washington og det handler bla. om de krige og konflikter, som USAs historie er så fuld af og om hvordan man man mindes dem.
Men nu tilbage til klippe ordet! ✂️

Det begynder at ligne en podcast - i dag har vi lavet coverart og en trailer og har tilmeldt feedet til Apple podcast og Spotify.

De to første episoder af Borgerkrigens ekko har premiere onsdag d. 18/9. 
Og hvis det skal blive virkelighed, så skal jeg hurtigst muligt tilbage i klippehulen ✂️🎤🎧✂️
Vi høres ved!

Det begynder at ligne en podcast – i dag har vi lavet coverart og en trailer og har tilmeldt feedet til Apple podcast og Spotify.

De to første episoder af Borgerkrigens ekko har premiere onsdag d. 18/9.
Og hvis det skal blive virkelighed, så skal jeg hurtigst muligt tilbage i klippehulen ✂️🎤🎧✂️
Vi høres ved!

Masser af Mads har været på besøg i klippehulen for at lave speaks, og frokosten var selvfølgelig 'build your own burger'.
Jeg havde spiffet tilbehøret lidt op sammenlignet med nogle af de roadside diners, vi besøgte på vores roadtrip. Så der var både trøffelmayo, avocado og ..... salat! 😂 🍔 🇺🇸

Masser af Mads har været på besøg i klippehulen for at lave speaks, og frokosten var selvfølgelig `build your own burger`.
Jeg havde spiffet tilbehøret lidt op sammenlignet med nogle af de roadside diners, vi besøgte på vores roadtrip. Så der var både trøffelmayo, avocado og ….. salat! 😂 🍔 🇺🇸

Hvorfor tage på sommerferie, når man kan sidde hjemme i køkkenet og holde klippemarathon?

De 70 timer med interviews og reportager, som vi optog på vores roadtrip i USA, skal nu blive til 6 podcastepisoder. 
Det kræver både mange spor og maaaaaange klip.

Første version af første episode har lige været til lyt hos masser af Mads, og de var heldigvis - med få indvendinger - glade. Så nu er stil, stemning og tone lagt og stumperne til anden episode er klar til komposition.
#Borgerkrigensekko #påopdagelseogoptagelse #lydliv

Hvorfor tage på sommerferie, når man kan sidde hjemme i køkkenet og holde klippemarathon?

De 70 timer med interviews og reportager, som vi optog på vores roadtrip i USA, skal nu blive til 6 podcastepisoder.
Det kræver både mange spor og maaaaaange klip.

Første version af første episode har lige været til lyt hos masser af Mads, og de var heldigvis – med få indvendinger – glade. Så nu er stil, stemning og tone lagt og stumperne til anden episode er klar til komposition.
#Borgerkrigensekko #påopdagelseogoptagelse #lydliv

Om eftermiddagen besøgte vi Sister Afriye i ’By The River’. Det store højloftede lagerlokale, der ligger ned til Alabamafloden, har en lille scene, og rummet er fyldt med billeder, masker, et springvand mellem bregner og masser af skulpturer. 
By the River lægger rum til musik, digtoplæsning og månedlige markeder for lokale kunsthåndværkere.

Men der er også en trætrappe op til en hems, der er indrettet som et slaveskib. Sister Afriye arbejder nemlig også med ’slavery reenactment’, som er en form for terapeutiske teaterforløb for grupper af studerende eller andre interesserede. Hun skriver selv på sin hjemmeside:

”’Foot Prints of Our Ancestors’ is an interactive dramatization that enable participants to emotionally connect with the embedded trauma of the Middle Passage and slavery”.

’The middle passage’ betegner den, ofte 80 dage lange, rejse med slaveskibene fra Afrika over Atlanterhavet.
Hemsen hos Sister Afriyes er en del af hendes dramatisering, hvor hun bruger lyd, lys og performance og i løbet af en time arbejder med deltagerne, med manipulation som værktøj, for at få dem til at føle sig som slaver.
Ideen er, at man kan læse nok så meget om slaveriet, men at man gennem reenactment kan skabe en fysisk og sanselig oplevelse, som fremkalder en dybere forståelse af slaveriets væsen og grusomhed, og at man på den måde kan forstå, hvordan man selv er påvirket af fortidens traumer i dag.

Om eftermiddagen besøgte vi Sister Afriye i ’By The River’. Det store højloftede lagerlokale, der ligger ned til Alabamafloden, har en lille scene, og rummet er fyldt med billeder, masker, et springvand mellem bregner og masser af skulpturer.
By the River lægger rum til musik, digtoplæsning og månedlige markeder for lokale kunsthåndværkere.

Men der er også en trætrappe op til en hems, der er indrettet som et slaveskib. Sister Afriye arbejder nemlig også med ’slavery reenactment’, som er en form for terapeutiske teaterforløb for grupper af studerende eller andre interesserede. Hun skriver selv på sin hjemmeside:

”’Foot Prints of Our Ancestors’ is an interactive dramatization that enable participants to emotionally connect with the embedded trauma of the Middle Passage and slavery”.

’The middle passage’ betegner den, ofte 80 dage lange, rejse med slaveskibene fra Afrika over Atlanterhavet.
Hemsen hos Sister Afriyes er en del af hendes dramatisering, hvor hun bruger lyd, lys og performance og i løbet af en time arbejder med deltagerne, med manipulation som værktøj, for at få dem til at føle sig som slaver.
Ideen er, at man kan læse nok så meget om slaveriet, men at man gennem reenactment kan skabe en fysisk og sanselig oplevelse, som fremkalder en dybere forståelse af slaveriets væsen og grusomhed, og at man på den måde kan forstå, hvordan man selv er påvirket af fortidens traumer i dag.

Efter at have oplevet ‘the Southern Perspective’ i Columbia måtte vi stoppe i krybesporet i sted i Tennessee for at se solformørkelsen.

Efter at have oplevet ‘the Southern Perspective’ i Columbia måtte vi stoppe i krybesporet i sted i Tennessee for at se solformørkelsen.

Da talerne i First African Baptist Church var overstået greb Tyrone Brooks en megafon, og ledte håndfast de tilstedeværende ud af kirken for at hente sandwichs (doneret af en lokal restaurant) og vandflasker og ind i bilerne.

Eftermiddagen var en reenactment (genopførsel) af de uopklarede mord på 4 afroamerikanere i 1946.
Da alle var kommet i bilerne kørte vi i sørgekortege rundt til 3 lokale kirkegårde for at besøge de myrdedes grave. I front kørte en politibil med blå blinkende lygter og en rustvogn og bagefter fulgte 17 biler med katastrofeblinket på. De modkørende kørte ind til siden og standsede respektfuldt op når de mødte den langsomme kortege og i haverne stoppede folk med at luge og slå græs, strøg hatten og stod ret, når vi passerede.

På kirkegårdene fortalte Tyrone Brooks om de 4 myrdede og genfortalte handlingsforløbet.
Til sidste nåede vi Moore’ Bridge – en lille vejbro nogle kilometer udenfor Monroe. Og her genopførte lokale amatørskuespillere begivenhederne den 25. juli 1946, hvor en gruppe hvide mænd hev George W. og Mae Murray Dorsey og Roger og Dorothy Malcom ud af en bil, og skød dem i skoven ved siden af broen.
Efter mordene da de fire blodige kroppe lå i en lille lysning kom en gammel kvinde med stok ud af skovtykningen, stillede sig ved siden af ofrene og sang ’Strange Fruit’. 
#påopdagelseogoptagelse #borgerkrigensekko

Da talerne i First African Baptist Church var overstået greb Tyrone Brooks en megafon, og ledte håndfast de tilstedeværende ud af kirken for at hente sandwichs (doneret af en lokal restaurant) og vandflasker og ind i bilerne.

Eftermiddagen var en reenactment (genopførsel) af de uopklarede mord på 4 afroamerikanere i 1946.
Da alle var kommet i bilerne kørte vi i sørgekortege rundt til 3 lokale kirkegårde for at besøge de myrdedes grave. I front kørte en politibil med blå blinkende lygter og en rustvogn og bagefter fulgte 17 biler med katastrofeblinket på. De modkørende kørte ind til siden og standsede respektfuldt op når de mødte den langsomme kortege og i haverne stoppede folk med at luge og slå græs, strøg hatten og stod ret, når vi passerede.

På kirkegårdene fortalte Tyrone Brooks om de 4 myrdede og genfortalte handlingsforløbet.
Til sidste nåede vi Moore’ Bridge – en lille vejbro nogle kilometer udenfor Monroe. Og her genopførte lokale amatørskuespillere begivenhederne den 25. juli 1946, hvor en gruppe hvide mænd hev George W. og Mae Murray Dorsey og Roger og Dorothy Malcom ud af en bil, og skød dem i skoven ved siden af broen.
Efter mordene da de fire blodige kroppe lå i en lille lysning kom en gammel kvinde med stok ud af skovtykningen, stillede sig ved siden af ofrene og sang ’Strange Fruit’.
#påopdagelseogoptagelse #borgerkrigensekko